Hur man beräknar tillväxtfrekvens Hämta data som visar en förändring i kvantitet över tiden. Allt du behöver för att beräkna en grundläggande tillväxttakt är två siffror - en som representerar ett visst antal startvärden och en annan som representerar är slutvärde. Om ditt företag till exempel var 1000 värda i början av månaden och värt 1.200 idag, beräknar du tillväxttakten med 1000 som ditt startvärde (eller tidigare) och 1200 som ditt slutförda (eller nuvarande) värde. Låt oss göra ett enkelt exempel problem. I det här fallet kommer vi att använda de två siffrorna 205 (som vårt tidigare värde) och 310 (som vårt nuvärde). Om båda värdena är desamma, finns det ingen tillväxt - tillväxten är 0. Använd tillväxttalformeln. Lägg bara in dina tidigare och nuvarande värden i följande formel: (Nuvarande) - (Tidigare) (Tidigare). Du får en fraktion som svar - dela upp den här fraktionen för att få ett decimalvärde. I vårt exempel, sätt in 310 som vårt nuvärde och 205 som vårt tidigare värde. Vår formel kommer att se ut så här: (310 - 205) 205 105205 0.51 Ange ditt decimalsvar i procent. De flesta tillväxthastigheter är skrivna i procent. För att konvertera ditt decimalsvar till en procentsats, multiplicera du det med 100, lägg sedan till ett procenttal (). Procentandelar är en lätt att smälta, universellt förstådd sätt att uttrycka förändring mellan två siffror. Så, för vårt exempel, skulle vi multiplicera 0,51 med 100, sedan lägga till ett procenttecken. 0,51 x 100 51. Vårt svar betyder att vår tillväxt är 51. Med andra ord är vårt nuvärde 51 större än vårt tidigare värde. Om vårt nuvärde var mindre än vårt tidigare värde skulle vår tillväxt vara negativ. Organisera dina data i en tabell. Detta är inte absolut nödvändigt, men det är användbart eftersom det låter dig visualisera dina givna data som ett värdeområde över en längre tid. För våra ändamål brukar enkla tabeller räcka - använd bara två kolumner, ange dina värden för tiden i den vänstra kolumnen och motsvarande värden för din mängd i den högra kolumnen, som ovan. Använd en tillväxt-ekvation som tar hänsyn till antalet tidsintervaller i dina data. Dina uppgifter ska ha regelbundna värden för tiden, var och en med ett motsvarande värde för din kvantitet. Enheterna för dessa tidsvärden är inte viktiga - den här metoden kommer att fungera för data som samlats in i några minuter, sekunder, dagar etc. I vårt fall uttrycks våra data i form av år. Sätt in dina tidigare och nuvarande värden i en ny formel: (närvarande) (tidigare) (1 tillväxthastighet) n där n antal tidsperioder. Denna metod ger oss en genomsnittlig tillväxttakt för varje tidsintervall som ges tidigare och nuvarande siffror och förutsätter en stadig tillväxt. Eftersom vårt exempel använder år betyder det att du får en genomsnittlig årlig tillväxttakt. Isolera tillväxtfrekvensvariabeln. Manipulera ekvationen via algebra för att få tillväxttakten i sig på ena sidan av lika tecknet. För att göra detta, dela båda sidorna med den tidigare siffran, ta exponenten till 1n och dra sedan av 1. Om din algebra fungerar, bör du få: tillväxthastighet (nuvarande förflutna) 1n - 1. Lös för din tillväxt. Infoga värden för dina tidigare och nuvarande värden samt ett värde för n (vilket är antalet tidsintervaller i dina data, inklusive dina tidigare och nuvarande värden.) Lös enligt grundläggande algebraprinciper, arbetsordning mm . Använd vårt nuvarande tal på 310 och vår tidigare figur på 205, tillsammans med en tidsperiod på 10 år för n. I det här fallet är den genomsnittliga årliga tillväxttakten helt enkelt (310205) 110 - 1 .0422 0,0422 x 100 4,22. I genomsnitt ökade vårt värde med 4,22 procent varje år. Hur räknar jag terminalvärdet med tillväxttakten till exempel om ett företag gjorde 100 euro 2015 och för 2016 får du bara information om att deras vinst var 18 år högre, bara ta det ursprungliga förflutna värdet (100) och beräkna 118. Så i det här enkla exemplet var företagets vinst 2016 118 euro. I huvudsak är det första förflutna värdet ditt 100 och därifrån kan du beräkna vilket värde som helst. Vad händer om det förflutna värdet är 0 Då är det inte riktigt tillväxt, men din första vinstlösning. Du använder detta värde för att beräkna din tillväxt nästa år (eller annan tidsperiod). Hur beräknar du tillväxthastigheten när det ursprungliga värdet är negativt Besvaras av wikiHow Bidragsgivare Lägg till förbi värde och nuvärde och dela med tidigare värde utan att ändra tecken. Hur man beräknar variabilitet Hur man beräknar sannolikhet Hur man beräknar sannolikhet Hur man beräknar värde Hur man beräknar osäkerhet Hur man beräknar utjämnare Hur man beräknar standardavvikelse Hur man läser odds Hur man beräknar CPIHow att beräkna medelvärdet Växelkurs i Excel Genomsnittlig tillväxt är en finansiell term som används för att beskriva en metod för att beräkna avkastningen på en given investering över en tidsperiod. Genom att fakturera nuvarande och framtida värde för en viss investering i förhållande till perioderna per år kan du beräkna en årlig räntesats som kan vara användbar vid utvecklingen av en investeringsstrategi. En genomsnittlig tillväxttalkulator kan skapas i ett Microsoft Excel-kalkylblad som kan exakt bestämma den årliga avkastningen för en viss investering. Den här artikeln innehåller stegvisa instruktioner om hur du använder Excel för att exakt beräkna den genomsnittliga tillväxttakten för en investering. Steg Redigera Metod En av Tre Redigera Ange och formatera kolumnrubriken för den genomsnittliga tillväxttalkulatorn. Skriv Future Value i cell B1. Med cell B1 fortfarande markerad, klicka på knappen Wrap text på formateringsverktygsfältet. Välj formateringsborsten från formateringsverktygsfältet och dra formateringsborsten från cell C1 via cell F1. Formatera cellgränserna för den genomsnittliga tillväxttakten. Klicka i cell B1 och dra för att välja cellerna B1 till F1. På formateringsverktygsfältet klickar du på pilen på gränsen och väljer Tjocka nedre gränser. Klicka och dra för att välja cellerna B2 till F2. På formateringsverktygsfältet klickar du på pilen på gränsen och väljer utomstående gränser från menyalternativen. Cellerna i den genomsnittliga tillväxttalräknaren kommer nu att skisseras i svart. Ställ in talformatet för den genomsnittliga tillväxttakten. Välj Formatera celler under Format. Markera cellerna B2 och C2 och välj alternativet valuta (). Valfritt värde som anges i cellerna B2 eller C2 kommer nu att visas som en dollarbelopp. Klicka i cell F2 och välj alternativet procent (). Valfritt värde som anges i cell F2 kommer nu att läsas som en procentandel. Nummerformatet för den genomsnittliga tillväxttalkalkylatorn har ställts in. Hur man beräknar marginalintäkter Hur man beräknar tid på Excel-kalkylblad Hur man beräknar en autolån i Excel Hur man är en miljonär Hur man skriver en faktura för betalning för tjänster som lämnas Hur man skriver ett företagsfall Hur man beräknar lånebetalningar Hur man beräknar en Årlig procentsats Tillväxthastighet Hur man registrerar en check Hur man beräknar värdet av skrot GoldWeighted Average BREAK DOWN DOWN Vägt genomsnitt Ett vägt genomsnitt beräknas oftast med hänsyn till värdena i värdena i en dataset. Ett vägt genomsnitt kan emellertid beräknas på olika sätt, dock om vissa värden i en dataset ges större betydelse av andra orsaker än förekomstfrekvens. Beräkning av viktade genomsnittliga investerare samlar ofta en position i ett lager över flera år. Aktiekurserna förändras dagligen, så det kan vara svårt att hålla reda på kostnadsbasen för de aktier som ackumulerats under en period av år. Om en investerare vill beräkna ett vägt genomsnitt av det aktiekurs som han betalat för aktierna måste han multiplicera antalet aktier som förvärvats till varje pris till det priset, lägga till dessa värden och sedan dela upp det totala värdet med totalt antal aktier . Till exempel, säg en investerare förvärvar 100 aktier i ett företag i år 1 på 10 och 50 aktier av samma företag i år 2 på 40. För att få det vägda genomsnittet av det betalade priset multiplicerar investeraren 100 aktier med 10 för år 1, 50 aktier med 40 för år 2, och lägger sedan till resultaten för att få ett totalt värde av 3.000. Investeraren delar upp det totala beloppet för aktierna, 3 000 i det här fallet med det totala antalet förvärvade aktier under båda åren, 150, för att få det vägda genomsnittliga priset betald av 20. Detta genomsnitt vägs med avseende på antalet aktier förvärvade till varje pris och inte bara det absoluta priset. Exempel på vägt genomsnittligt vägt genomsnitt framgår av många finansområden utöver köpeskillingen på aktier inklusive portföljavkastning, lagerredovisning och värdering. När en fond, som innehas av flera värdepapper, stiger upp 10 på året, utgör den 10 ett vägt genomsnitt av avkastningen för fonden i förhållande till värdet av varje position i fonden. För inventeringsredovisning står det vägda genomsnittliga värdet av varulager för fluktuationer i råvarupriser, till exempel medan LIFO - eller FIFO-metoder ger mer betydelse för tiden än värdet. När man utvärderar företag för att bedöma huruvida deras aktier är korrekt prissatta använder investerare den vägda genomsnittliga kapitalkostnaden (WACC) för att rabatta ett företags kassaflöden. WACC vägs utifrån marknadsvärdet av skuld och eget kapital i en företags kapitalstruktur. Hur man bestämmer och använder din marknadsvækningsgrad Ett företag utför en marknadsanalys för att identifiera sina kunder tillsammans med deras olika behov och önskemål. En viktig aspekt av en marknadsanalys är att hitta marknadstillväxten, som avser försäljningsökning bland din kundbas under en viss tidsperiod. Även om friska företag noterar en tillväxt i försäljningen som är större än eller lika med marknadstillväxten, berättar företag i flounder att försäljningsutvecklingen ligger till en hastighet under marknaden. Genom att förstå din marknadstillväxt och hur den relaterar till din försäljningstillväxt kan du utvärdera framgången för en viss produkt eller tjänst och göra viktiga beslut om att marknadsföra ditt företag framåt. Fastställande av marknadsvækst Företag kan använda följande formel för att utvärdera deras marknadsutveckling: Först bestämmer du vad din marknadsstorlek är genom att undersöka och beräkna hur mycket intäkter marknaden gör i monetära termer (t ex dollar). Detta inkluderar total försäljning av hela marknaden, du och alla konkurrenter i kombination. Den resulterande summan är din nuvarande marknadsstorlek. Därefter hitta en tidigare figur för att fungera som din ursprungliga marknadsstorlek. Kom ihåg att notera tidsintervallet mellan dina ursprungliga och nuvarande marknadsstorlekar (t ex 6 månader, 5 år, 2 kvartdelar, etc.), eftersom detta kommer att användas senare. Till exempel är din nuvarande marknadsstorlek 3 miljarder och en tidigare siffra från förra året är 2 miljarder kronor. Subtrahera din tidigare siffra (2 miljarder) från din nuvarande siffra (3 miljarder) för att hitta en skillnad på 1 miljarder detta är din förändring på marknaden. Dela din förändring i marknadsstorlek med din ursprungliga marknadsstorlek. och multiplicera kvoten med 100. Detta kommer att ge dig din marknadstillväxt. I vårt exempel var marknaden som var 2 miljarder för ett år sedan och var 3 miljarder i år en tillväxt på 50 under det senaste året. Att hitta din försäljningstillväxt är liknande. Du använder samma ekvation för att bestämma din marknadstillväxt och bara byta ut marknadsstorlekar för försäljningsintäkter. Och kom ihåg att behålla samma tidsintervall som du använde i föregående ekvation. För att fortsätta vårt exempel: Ditt företag genererade 50 miljoner i år och 30 miljoner i fjol. Förändringen av intäkterna är 20 miljoner. Dela 20 miljoner med 30 miljoner och multiplicera kvoten med 100, och vi har en omsättningsökning på 66 under det senaste året. Genom att jämföra marknadens tillväxttakt med en produktomsättningstillväxt kan företag utvärdera framgång eller misslyckande av en viss produkt eller tjänst. Om din försäljning växer med 10, men marknaden växer med 20, ligger du efter din konkurrens. I vårt exempel växer försäljningsgraden för din företag (66) snabbare än marknaden (50), vilket är bra nyheter. Medan matematiken för att hitta din marknadsvækst verkar enkelt, är processen med att samla in nödvändiga data för att utvärdera den och din tävling mycket komplexare. Verktyg som Sizeup låter företag analysera hur de gör jämfört med liknande företag inom sina områden. Dessutom bör företagare göra sin forskning för att förutsäga framtida utveckling på sina marknadsområden. Genom att bedöma tillväxtdrivrutiner och utvärdera prestanda för liknande produkter eller tjänster på marknaden kan du prognostisera din tillväxt under de kommande månaderna och åren. Företag kan också granska ekonomisk data för att utvärdera nya trender och marknadskrafter. Det är viktigt att notera att marknads - och företagstillväxten varierar beroende på bransch. Till exempel kan en bra tillväxttakt för ett företag som säljer kläder anses vara lågt eller till och med misslyckat jämfört med ett företag inom teknikindustrin. Genom att analysera marknaden och dina konkurrenter. du kan bättre bestämma vilken tillväxt som är hälsosam för din verksamhet. Varför marknadsvækst är viktigt Att bedöma marknadens tillväxt är viktigt för att styra dina affärer och marknadsföringsinsatser framåt. Företag som upplever låg försäljningstillväxt i förhållande till sina konkurrenter bör undersöka de potentiella orsakerna till deras prestationsfrågor, till exempel höga priser eller otillräckliga reklaminsatser. och vidta åtgärder för att rätta dem framåt. Dessutom kan marknadstillväxten ange hur hållbar din verksamhet är på lång sikt. Medan en hög tillväxttakt indikerar låg mättnad och hög efterfrågan, kan en negativ takt antyda att konsumenterna förlorar intresse för din produkt eller tjänst. Marknadsutveckling är också viktigt för finansinstitut, som kan använda denna information för att bestämma om de ska investera i ditt företag. Investerare ska bedöma efterföljande tillväxttal för att avgöra hur framgångsrikt företaget har varit de senaste åren. Med hjälp av denna information kan de förutsäga framåtblickande priser för månaderna och kommande år. Om framåtriktade priser för ett företag och dess marknad är positiva, är investerare mer benägna att förvärva och behålla aktier i bolaget. Det är uppenbart att tillväxten på marknaden är en viktig faktor vid utvärderingen av lönsamheten hos ett nytt eller befintligt företag. Genom att bedöma din nuvarande tillväxt och jämföra den med din bransch eller dina konkurrenter kan du fatta välgrundade beslut om affärsplanering och marknadsföringsstrategi framåt. relaterade artiklar
No comments:
Post a Comment